Symposium

- GAAT HELAAS NIET DOOR OP 8 OKTOBER -

Schoonheid zal de wereld redden

8 oktober 2022

De Stichting A Thing of Beauty organiseert op 8 oktober 2022 in de Kapelaan in Zoetermeer het Symposium: De Ontdekking - Schoonheid zal de wereld redden.

Doelstelling van het Symposium:

1. Het ontdekken en kennismaken met de de Weg van het Schone, ontmoeting en gemeenschapsvorming door middel van kunst, creativiteit, cultuur en levensbeschouwing

2. Op zoek naar levensvreugde en de smaak van het leven, naar wat het leven het leven waard maakt

3. Bij elkaar brengen van de doelgroep: geinteresseerden in het thema kunst, cultuur, creativiteit en levensbeschouwing.

Symposium 8 oktober

De Ontdekking

Schoonheid zal de wereld redden

Programma:

13:30  Zaal open en ontvangst
14:30  Start symposium
14:45  Lezing: God is er al - Frank G. Bosman
16:00  Pauze
16:30  Workshop: Hebben jullie mijn geliefde gezien? - Ontmoeting van de schoonheid in de liturgie - Bas en Cissy Suijkerbuijk
17:30  Diner
18:30  Vespers
19:00  Afsluiting

Tijdens het symposium is er een expositie van werken van beeldend kunstenaar Ellen Vermeulen.

Locatie: De Kapelaan, Nicolaasplein 2, 2712 AV Zoetermeer, Nederland

Kosten: 20 Euro

Aanmelden via: athingofbeauty@ziggo.nl

14:45

Lezing: God is er al!

Dr. Frank G. Bosman

Lezing: God is er al!

Dr. Frank G. Bosman is cultuurtheoloog en verbonden aan de Tilburg School of Catholic Theology. Hij is een bekende spreker, dagvoorzitter, auteur en mediapersoonlijkheid. Zie:www.frankgbosman.nl.

De bekende cultuurtheoloog Frank G. Bosman neemt zijn lezers in deze brochure mee op een korte reis door de theologie van de cultuur. Hij vertrekt vanuit een korte analyse van de huidige religieuze crisis: mensen blijven ongeneeslijk religieus, maar zoeken hun spirituele heil buiten de muren van het kerkelijk instituut. Welke rol speelt het christendom nog in onze maatschappij? Bosman houdt een pleidooi voor een cultuuroptimistische blik: ‘God is reeds daar!’ De theologie van de cultuur neemt alle uitingen van onze samenleving (films, games, reclames, soapseries, literatuur, popmuziek, enzovoorts) serieus als vindplaatsen van ‘het religieuze’. Al beschouwen wij onszelf over het algemeen als postchristelijk, toch zijn we als Westerlingen al eeuwen ‘ondergedompeld’ in het grote christelijke verhaal. En dat blijft niet zonder gevolgen.

16:30

Workshop: Hebben jullie mijn geliefde gezien? - Ontmoeting van de schoonheid in de liturgie

Bas en Cissy Suijkerbuijk

Bas en Cissy Suijkerbuijk

Zie: https://uprayse.nl/uprayse-team/

Bas (1973) en Cissy (1972) Suijkerbuijk zijn getrouwd en hebben vijf kinderen. Cissy volgde studies op het educatieve vlak, Bas studeerde filosofie, theologie en klassieke talen (latinistiek). Beiden zijn al ruim dertig jaar actief in de muziek, met schrijven en vertalen, voor parochies en geloofsgemeenschappen. Cissy verzorgt als zzp-er allerhande producties (o.a. cd's en boekvertalingen). Bas werkte o.m. als docent en, gedurende 18 jaar, als medewerker van de nationale liturgische commissie (NRL) van de Nederlandse R.K. Bisschoppenconferentie. Momenteel is hij werkzaam in Parijs als internationaal verantwoordelijke voor zang, muziek en liturgie in de Gemeenschap Emmanuel (Communauté de l'Emmanuel), waarvan zij beiden al ruim 30 jaar lid zijn. Daarnaast zijn Bas en Cissy sinds 15 jaar actief als leiders binnen een, van oorsprong Oostenrijkse, musicalgroep (Kisi - God's singing kids), met kinderen en volwassenen. Voor deze groep schreven zij verschillende musicals, die o.m. in scholen worden uitgevoerd. Door hun beider initiatief werd in 2021 de stichting UPrayse! opgericht, "een artistieke gemeenschap waarin kunst, in de brede zin van het woord, de ruimte krijgt om te ontstaan" om zo aan de wereld Gods schoonheid te laten zien.